dijous, 16 de febrer del 2012

Galetes de xocolata blanca i crema de xixona


Ultimament no sé si ha sigut el fred o què, però les galetes es deixen caure molt per casa.
Recordant la mítica pel·lícula de Forrest Gump hi ha un personatge boníssim que m'agradava molt i és el seu amic Bubba, expert en el negoci de les gambes on la seva família les prepara de toooootes les maneres possibles, amb pebrot, amb fideus, al forn, estofades, en crema, etc...
Doncs això... crec que m'estic convertint en el Bubba de les galetes!

Aquestes són aparentment normaletes però sorprenen a cada mossegada. Especials pel toc de la crema de xixona que encara emfatitza més la xocolata blanca, senzilles de preparar i ideals per endolçir-nos de bon matí.

Ingredients:
- 100 gr de mantega en pomada
- 200 gr de sucre
- 300 gr de farina
- 1 ou i un rovell
- 1 culleradeta d'emulsionant de vainilla
- 1 culleradeta de llevadura
- 100 gr de xocolata blanca trossejada
- 2 cullerades de crema de xixona o praliné (80 gr aprox)

Mesclem en un bol la mantega estovada amb el sucre. Afegim l'ou i un cop integrat acabem d'afegir el rovell que ens falta.

Barrejem la farina amb la llevadura i ho aboquem al bol en dues tandes. Quan tinguem una massa homogènia incorporem la resta d'ingredients, l'emulsionant, la crema de xixona i la xocolata blanca que haurem trossejat prèviament amb un ganivet.

Al damunt d'una safata del forn amb paper sulfuritzat hi anem posant cullerades mitjanetes amb uns 5 cm d'espai entre elles, no cal que siguin molt plenes ni perfectes perquè ja s'estendran amb la calor.

Enfornem uns 10-12 min a 180º, i les treiem quan s'han enrrossit de les vores. Les anem treient i deixem refredar al damunt d'una reixa.

Bon profit!

dimarts, 14 de febrer del 2012

Croquetes de bacallà al pil-pil




































El dia 15 de cada mes es converteix en un dia clau i important per molts blocs gastronòmics, avui podriem dir que els blocs dels Fogons de la BordetaXocolata desfeta han convertit el dia 15 de Febrer en el dia internacional de les croquetes, i amb el que agraden les croquetes.... els haviem d'obeir!

Ingredients:
- 250 gr de bacalà net i trossejat
- 3 grans d'all
- oli
- julivert
- 2 cullerades de farina
- 1/2 got de llet o una mica més
- farina de blat de moro
- 1 ou

En una paella hi sofregim els 3 grans d'all llaminats amb l'oli fins que s'enrrosseixin lleugerament. Després afegirem el bacallà esmicolat i l'anem coent a foc mig tot remenant la paella suaument perquè vagi deixant anar la seva pròpia gelatina.
Incorporem un grapadet de julivert fresc i tallat ben finet i seguim remenant pel mànec de la paella fent cercles.

Un cop veiem que ja hem obtingut una salseta prou espessa, incorporem els dues cullerades de farina i seguidament anem abocant la llet. Si veieu que en necessiteu més n'afegiu, això considero que ho ha de veure un mateix.
Anem remenant i deixem coure a foc baix uns 10-15 min fins obtenir una massa espessa i homogènia. Aboquem la massa de croquetes a una besuguera i la tapem amb paper film tocant la pròpia massa perquè no se'ns faci crosta. Deixem refredar.

Un cop tinguem la massa freda hi donem la forma amb una cullera prèviament humitejada en aigua, o amb les pròpies mans.
En aquest cas les he arrebossat en ou i farina de blat de moro, però podeu seguir el procés tradicional de farina, ou i pa ratllat.

Un cop les tinguem arrebossades les tindrem a punt per coure o bé les podem congelar i disfrutar-les en un altre moment.

Bon profit!

dilluns, 13 de febrer del 2012

Pastís de crema i melmelada de gerds

Tenint en compte que aquest mes començen els aniversaris de familiars i amics, aprofito l'ocasió per presentar aquest pastís d'aniversari que vaig preparar per la festa del meu pare al repte de Memòries d'una cuinera d'aquest mes.

Un pastís molt senzill de fer, que potser sembla laboriós pels passos a seguir però el resultat és d'allò més gratificant i sobretot vistós.

Ingredients pel pastís:
- 150 gr de mantega en pomada
- 200 gr de sucre
- 4 ous
- 225 gr de farina
- 1 sobre de llevadura
- melmelada de gerds
- gerds
- sucre llustre

Primer encenem el forn i el preescalfem a 170º.
En un bol mesclem la mantega i el sucre fins que ens quedi una textura gairebé espumosa. Aleshores anirem afegint els ous un a un fins que s'integrin del tot a la massa.

Incorporem la farina amb la llevadura en dues tandes, i un cop tinguem la massa preparada l'aboquem al nostre motlle.
Enfornem uns 25-35 min i ho comprovem punxant el pastís. Treiem del forn i deixem refredar.

Muntatge del pastís:

Partim el pastís per la meitat, i untem amb melmelada de gerds la meitat del pastís. Pel damunt i anem escampant amb compte la crema pastissera.

Col·loquem l'altre meitat del pastís al damunt del farcit i acabem amb una altra capa ben escampada de crema pastissera.
Acabem tot posant els gerds per tota la superfície i espolsant amb un xic de sucre llustre.

Bon profit!

divendres, 10 de febrer del 2012

Tarta salada de carbassa, carxofes i emmental

Una recepta plena de nutrients amb les propietats beneficioses de la carbassa i les carxofes, dins d'una tarta salada que ens podria recordar perfectament a una quiche molt més lleugera gràcies a la pasta philo.

Ingredients:
- 9 fulles de pasta philo
- 600 gr de carbassa tallada a trossos
- 2 carxofes
- 3 ous
- 140 ml de llet
- 50 gr de formatge emmental ratllat
- orenga, sal, pebre i oli

Encenem el forn i el preescalfem a 200º. En una safata hi posem la carbassa, i l'amanim amb sal, pebre i oli. Tapem amb paper d'alumini i deixem que es faci uns 30 min al forn. Un cop cuita la retirem del forn destapem i deixem refredar.

Al damunt d'un tros de paper sulfuritzat estenem 3 fulles de pasta philo, pintem pel damunt amb una mica d'oli i col·loquem 3 fulles més en diagonal. Repetim l'operació amb les altres 3 fulles però en l'altre sentit. Introduim el paper sulfuritzat amb la pasta philo dins d'una paella o motlle, introduim la pasta philo restant replegada per dins sense preocupar-nos gaire de l'aspecte.

En un bol triturem la meitat de la carbassa, seguidament hi afegim els ous, la llet i l'orenga.
Netejem les carxofes, les tallem a quarts i les saltejem a la paella.
A la base de la nostra tarta salada hi posem els trossos de carbassa que teniem reservats, les carxofes saltejades i finalment afegim el batut que hem fet prèviament amb la llet i els ous.

Espolsem el formatge ratllat pel damunt i enfornem uns 45 min a 180º. Un cop veiem que la pasta philo s'enrrosseix tapem amb paper d'alumini i deixem que s'acabi de fer.

Bon profit!

dimarts, 7 de febrer del 2012

Mississipi mud cake

Aquest diumenge va ser un dia especial per mi, era la mitja marató de Granollers i amb la meva parella ens haviem entrenat a consciència, però una lesió desafortunada em va obligar a seguir el camí sola. El fet de perdre un company amb qui coordines els ritmes perfectament i comparteixes la mateixa il·lusió et desmoralitza, però no poder-la fer encara és pitjor. Així que sabia que no em podia fer enrrera i que l'havia de fer per nassos, deixant la por a casa i sobretot per tots dos.

I com que sóc persona de nervis i aìxò se'm nota en el bon humor que puc arribar a desprendre en forma de "xispasos", sabia que la tarda del dia abans havia de mantenir-me beeeeen distreta, de forma que em vaig posar mans a l'obra amb aquest pastís que requeria una mica de feineta, però francament ara penso que m'hauria d'haver buscat un altre encara més laboriós!

Es tracta d'un pastís molt cremós, la galeta només suporta la deliciosa crema de xocolata que es fon al paladar, i la nata.... un bon acompanyant. No trigueu en provar-lo, és una passada.

Ingredients per la base de galeta:
- 250 gr de mantega
- 2 cullerades de cacau en pols pur
- 120 gr de mantega en pomada
- 2 cullerades de sucre
- 2 cullerades d'aigua

Mesclem la farina amb el cacau en pols. En un bol barrejem la mantega amb el sucre, i seguidament anem afegint la farina i el cacau fins obtenir una massa de galeta trencadissa.
Afegim les dues cullerades d'aigua i treballem bé la massa fins obtenir una bola compacta. L'emboliquem amb paper film i la deixem reposar a la nevera un mínim de 30 min.

Un cop hagi passat aquest temps l'estenem a la base del nostre motlle i anem aplanant la superfície amb l'ajuda d'una cullera.
Enfornem a 190º uns 10-15 min. La treiem i la deixem refredar.

Ingredients per la crema:
- 150 gr de mantega en pomada
- 200 gr de sucre
- 4 ous
- 150 gr de xocolata negra
- 200 ml de nata líquida

Fonem la xocolata negra al bany maria i la deixem refredar.
Batem la mantega juntament amb el sucre i anem afegint els ous un a un fins que es vagin integrant a la massa. Afegim la xocolata desfeta i per últim la nata líquida.

Incorporem la crema obtinguda al damunt de la nostra base de galeta i enfornem uns 45 min a 170º, fins que veiem que hagi quallat bé.
La retirem del forn i deixem refredar al damunt d'una reixeta.

Ingredients per la cobertura:
- 200 ml de nata líquida per muntar
- 2 cullerades de sucre
- xocolata negra ratllada

Muntem la nata juntament amb el sucre amb l'ajuda d'unes varilles. Quan la tinguem ben ferma l'aboquem pel damunt del nostre Mississipi mud cake que ja el tindrem fred.

Acabem de decorar amb una mica de xocolata negra ratllada o unes virutes, això és al gust de cadascú.

El podeu conservar a la nevera fins el moment de servir.

Bon profit!

dilluns, 6 de febrer del 2012

Els macarrons del Sr. Marc


Aquesta pot ser una recepta sense misteri, i no ens enganyem uns macarrons els sap fer qualsevol! però aquests són els millors que he provat mai, i em sap greu però el cuiner que en té la mà trencada no es troba al millor restaurant de Roma, sinó a casa meva i no ho dic per fardar!

El resultat és un plat amb la carn molt sucosa acompanyat d'una salsa cremosa que embolcalla tots els macarrons de dalt a baix. El parmesà simplement fa d'acompanyant d'orquestra però emfatitza encara més el sabor. Aquí us deixo el seu petit secret, però no l'escampeu gaire....

Ingredients:
- 200 gr de macarrons
- 250 gr de carn picada de porc
- 1/2 ceba petita
 - 300 gr de tomàquet sofregit de bona qualitat
- 15 gr de mantega
- 40 ml de llet
- formatge parmesà
- orenga
- sal
- oli

Primer tallem la ceba a dauets petits i la posem a sofregir a una cassola amb un raig d'oli. Un cop daurada afegim la carn picada de porc que ja l'haurem amanit prèviament amb una mica de sal i pebre.

Escalfem l'aigua dels macarrons i afegim, oli, sal i orenga. Posem a coure els macarrons quan l'aigua hagi arrencat el bull i esperem que quedin cuits segons el temps establert al paquet.

De mentres quan tinguem la carn daurada hi afegim el tomàquet sofregit, la mantega i la llet. Remenem i deixem coure a foc baix fins que tinguem els macarrons cuits els quals abocarem a la cassola. Mesclem fins que quedin ben tintats i seguidament ja els podrem servir amb un grapadet de formatge parmesà al gust de cadascú.

Bon profit!

dijous, 2 de febrer del 2012

Galetes americanes de xocolata i panses

Unes galetes ideals si són acompanyades d'un bon café, senzilles de fer i sense gaires ingredients difícils de trobar, de forma que les podreu preparar mentre us refugieu del fred siberià que en teoria ens ha d'acompanyar aquests dies.

La forma d'aquestes galetes les fa encara més encantadores i temptadores, el fet que la xocolata es fongui per allà on vol i la massa quedi mig abonyagada per culpa d'unes panses bessones, no us ho dic de conya però, personalment m'encanten les galetes d'aspecte rústic, sense tenir en compte si una ha quedat més rodona, més plena o massa blanca.

Ingredients: (20 unitats aprox)
- 100 gr de mantega en pomada
- 175 gr de sucre
- 1 ou i un rovell
- 300 gr de farina
-1 culleradeta de llevadura
- 200 gr de xocolata negra
- 75 gr de panses
- 2 cullerades de llet

Es barreja la mantega en pomada amb el sucre. S'afegeix l'ou i el rovell i remenem fins que aquests estiguin ben integrats.

Incorporem la farina mesclada amb la llevadura per tandes fins aconseguir una massa homogènia però a la vegada una mica difícil de treballar, per això mateix seguidament aboquem les dues cullerades de llet per fer-la més maleable.

Finalment afegim la xocolata que haurem tallat grollerament a trossos desiguals amb l'ajuda d'un ganivet, i les panses. Acabem de treballar la massa amb la mà.
Ens mullem les mans una mica i en fem boletes d'un tamany generós (hem de recordar que són americanes). Les col·loquem a la safata amb paper sulfuritzat amb un espai entre elles de 5 cm mínim. Les aplastem lleugerament i ja les podrem enfornar uns 12-15 min a 170º, fins que veiem que s'enrrosseixen de les vores.
Deixem refredar al damunt d'una reixeta.
Bon profit!

dimecres, 1 de febrer del 2012

Coca de mango

Primera recepta del mes de Febrer que pinta ser un mes realment fred, i que millor que acompanyar els esmorzars d'un tallet de coca amb fruita caramel·litzada.

Les coques invertides sempre les he trobat més meloses i esponjoses gràcies al caramel i el suc que allibera la pròpia fruita, però en aquest cas vaig voler arriscar-me amb una fruita com el mango. Dolça però a la vegada amb una olor àcida que et fa dubtar del seu bon gust fins que la desgustes.
El resultat és una coca molt lleugera, esponjosa i ideal per espantar els freds d'aquests dies. 

Ingredients:
- 1 mango
- 1 iogurt natural
- 2 unitats de sucre
- 3 unitats de farina
- 3/4 d'unitat d'oli d'oliva
- 1 sobre de llevadura
- 3 ous
- una culleradeta de gingebre
- una culleradeta de canyella
- 2 culleradetes d'emulsió de vainilla & mantega adquirit a la tenda online de Mylovelyfood
- 100 gr de sucre per fer el caramel


Primer forrem la base del nostre motlle amb paper sulfuritzat, i després preparem el caramel escalfant els 100 gr de sucre. Un cop començi a enrrossir-se l'aboquem a la base del motlle.

Pelem el mango i el tallem a làmines. El distribuim pel damunt del caramel intentant que quedi amb una forma bonica, però tampoc us hi mateu molt perquè després s'acaben col·locant com volen...

En un bol mesclem el iogurt, l'oli i els ous. Després anem afegint la resta d'ingredients secs com el sucre, la farina, la llevadura, la canyella, el gingebre i per últim l'emulsionant.
Quan tinguem una massa homogènia i ben lligada ho incorporem al damunt del nostre mango.

Enfornem uns 50 minuts a 170º, o fins que veiem que al punxar-ho amb un punxó aquest surt net.

Bon profit!

dimarts, 31 de gener del 2012

Hamburguesa de rellom de vedella i ous de codorniu


La carn de vedella no és de les meves preferides, o potser és que cada vegada em torno menys carnívora? la qüestió és que tenia dos relloms o tambe coneguts com "solomillo" al congelador fa setmanes i els havia de fer d'alguna forma. Em sap greu pels amants de la carn vermella però jo em negava a cuinar-los tal qual, encara que pugui semblar una "pija" de cal déu del morro fí.

Reconec que el tall en sí és molt fí i deliciós, però transformat en hamburguesa és espectacular, es desfà al paladar i especiat amb comí i altres herbes resulta encara més gustós.
Com a última recepta del mes de Gener us mostro una de les hamburgueses més bones que he tastat mai, anem per feina!

Ingredients per l'hamburguesa: (2 unitats)
- 2 talls de rellom de vedella
- 2 grans d'all picats
- 1 pisca de comí
- 1 pisca d'orenga
- sal
- 1 cullerada de pa ratllat
- 1/2 ou batut

Passem la carn per la picadora i quan la tinguem fina l'incorporem dins un bol. Afegim la resta d'ingredients i ho treballem bé fins que quedin ben integrats.

Formem dos hamburguesetes del tamany que volguem. En aquest cas vaig preferir que fóssin altes i petites. Reservem a la nevera un mínim d'una hora.

Muntatge de l'hamburguesa:
- 2 hamburgueses de rellom
- 2 panets de llavors
- 4 ous de codorniu
- ratlladura de tòfona negra
- 4 cullerades de tomàquet sofregit

Primer obrim els ous de codorniu i els afegim en dos bols petits juntament amb la ratlladura de tòfona pel damunt. Ho tapem amb paper film i els fem al microones en menys d'un minut. És molt important anar controlant perquè no esclatin abans d'hora. Sempre prefereixo fer-los d'aquesta forma que a la paella però els podeu cuinar com volgueu.

Tallem el pa per la meitat i l'escalfem al forn. De mentres anem coent les hamburgueses i un cop siguin cuites ja podrem muntar el plat.

A la base del panet hi posem dos cullerades de tomàquet sofregit. Al damunt col·loquem l'hamburguesa i finalment acabem amb els ous de codorniu trufats.

Bon profit!

dilluns, 30 de gener del 2012

Trifle de crema de festucs i maduixes




































El Trifle és d'aquells postres que mai fallen, el pots fer senzill o més laboriós però el resultat divertit i elegant a la vegada és assegurat.

En aquest cas vaig fer servir una crema de festucs que li dóna un toc totalment diferent i sorprenent al trifle. Resulta molt fina i amb aquell punt dolçet particular del festuc que combinada amb les maduixes en almíbar se li passen totes les penes a un.


Ingredients per la crema de festucs:
- 500 ml de llet
- 4 rovells d'ou
- 75 gr de festucs mòlts
- 175 gr de sucre
- 25 gr de maizena

Posem la llet amb el sucre i els festucs dins un cassó a foc mig. Separem una mica de llet per barrejar-la amb la maizena.
Afegim els rovells batuts al foc i remenem fins que començi a escalfar-se.
Incorporem la llet que teniem dissolta amb la maizena i remenem fins que aconseguim que espesseixi. Reservem.

Ingredients per les maduixes en almíbar:
- 1/2 kg de maduixes
- 75 gr de sucre
- suc de mitja llimona

Posem les maduixes, el sucre i el suc de mitja llimona dins un cassó a coure a foc mig. Les tindrem fent-se fins que hagin deixat anar el seu propi suc, aproximadament uns 20-25 min.
Després les podrem conservar a la nevera sense cap problema i el suc serà deliciós i ideal per qualsevol preparació.


Muntatge del Trifle:
Col·loquem al fons una mica de melindros, magdalena o qualsevol retall de pa de pessic que tinguem.
Al damunt posem una mica de maduixes i ho reguem amb un parell de cullerades del propi suc de l'almíbar.
Acabem amb una part de crema de festucs. Repetim l'operació fins acabar amb el got o copa escollit.
Reservem  ala nevera fins el moment de servir.

Bon profit!